ONCE UPON A TIME NOT TOO LONG AGO IN A LAND NOT TOO FAR AWAY af Philip Louis Glazer

dato - 3. juni til 30. juni

Fernisering - 3. juni 15:00 til 17:00

Philip Louis Glazer

Philip Louis Glazer (født 1983) har en bachelor fra Trinity Saint David i Wales og en Master (MFA) fra Edinburgh Collage of Art i Skotland.

Han har bl.a. deltaget på Forårsudstillingen på Charlottenborg, Kunstnernes Sommerudstilling i Janusbygningen, Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie samt på Hillerød Censureret Forårsudstilling, hvor han modtog en pris. Derudover har han udstillet på Royal Scottish Academy og Embassy Gallery i Skotland.

Philip Louis Glazer har modtaget legater fra bl.a. Statens Kunstfond og Nordea Fonden.

CV

I juni måned kan man i Kunsthal vARTe opleve kunstneren Philip Louis Glazer, der beskæftiger sig med eksistentielle måder, hvorpå “selvet” eller “jeg'et” formidles og foregår. Hans værker tager udgangspunkt i alter-egoer, ikoner og identitetsmarkører, som Kirk Douglas’ kløftede hage, cowboy-mytologi eller et stykke Kentucky Fried Chicken.

Tematisk kredser værkerne om maskulinitet, nostalgi, ghetto-kultur, “fake autencitet vs. autentisk fake”.
Også længslen efter en mere eksotisk og immanent livsform, som antages at eksistere alle andre steder i tid og rum end her og nu.
Hans værker udforsker, hvordan konsumsamfundet og varer-fetichisme både betinger og fortærer modkulturens troper. En dynamik jeg ligeså meget forstår som en systemisk - men ikke desto mindre grundlæggende kreativ - skabelsesproces, såvel som et livsvilkår som kunsten er underlagt.

Kunstnerens hensigt er altså ikke at bedrive kapitalisme-kritik eller at afmaskere hipster-kulturen, men snarere at tematisere kravet om - og længslen efter - “det originale”. I værkerne bliver denne længsel således det varige, mens det, den retter sig imod og realiserer, blot er midlertidigt. Det originale bliver dermed blot en station på vejen mod det latterlige og det kasserede.
Beskueren konfronteres med dette forløb og denne dobbelthed gennem forskellige medier, hvor hensigten bl.a. er at hylde restenerne af skabelsen og dens søgen efter det egentlige. 

Motiverne i værkerne på udstillingen er taget fra cowboy mytologien, og er en refleksion over den stadig mere sløret grænse mellem “the real world” og “cyber space” – det “håndlavede” og det “digitalt manipuleret”.  
Kunstneren laver dog også mere traditionelle selvportrætter.