'KONTRAPUNKT' af Finn Ulf Grabowski & Marianne Engell

dato - 5. februar til 25. februar

Fernisering - 5. februar 15:00 til 17:00

Finissage - 25. februar 10:00

Marianne Elizabeth Bork Engell

Marianne Elizabeth Bork Engell (f. 1947 i Kolding) er autodidakt, men har deltaget i en række decoupage kurser.  Hun foretrækker at arbejde med den såkaldte fulddecoupage, selvom det er en længerevarende og noget mere tids- og materialekrævende proces. Hun bor og arbejder til dagligt i Holte, og er oprindelig uddannet klinikassistent og tandteknikker, men har også haft en del modelarbejde. Det har dog ikke afholdt hende fra at tegne, male (akvarel), eksperimentere med keramik, designe og sy haute couture modeller.

CV

Finn Ulf Grabowski

Finn Ulf Grabowski (f. 1945) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor han i 1970 tog sin afgang ved professor Henning Larsens Afdeling. Han solgte sit første maleri i 1963 og udstillede første gang i 1983 i Canberra i Australien. Først i 2005 besluttede han sig for at koncentrere sig 100 procent om sin kunstneriske karriere, og siden da er det blevet til mange udstillinger både i Danmark, Australien, Norge, Sverige, Schweiz og i Frankrig. I Danmark har han bl.a. udstillet på Galleri Asbæk, Gallerie Knud Grothe og Galerie Helth.
Grabowski arbejder også med portrætkunsten, og har malet flere kendte mennesker. Han har desuden udgivet den rigt illustrerede  kriminalroman: ”Lånt identitet” og kunstbogen: ”I have a dream”.

CV

I februar måned udstiller den erfarne billedkunstner Finn Ulf Grabowski fra Aarhus sammen med debutanten Marianne Engell fra Holte, der er decoupage-kunstner.

Finn Ulf Grabowski har ifølge Alis Helleland (tidl. dir. for Statens Museum for Kunst), opfundet to ’ismer’, nemlig den surrealistiske realisme og de arkitektoniske abstraktioner.
Han maler meget præcist med en stor detaljerigdom, og hans motiver er fyldt med humor og politiske hints. Det er derfor spændende at gå på opdagelse i hans værker, der indeholder mange referencer til både politiske og kulturelle emner, og ikke mindst ord, som er en af hans store lidenskaber - hvilket også fremgår af hans finurlige titler.

Det er første gang Marianne Engells decoupager bliver udstillet. Ordet decoupage er dannet af det franske ”decouper”, der betyder at skære eller klippe ud. Når man arbejder med decoupage, klipper man således små fragmenter ud af deres oprindelige sammenhæng og genplacerer dem i sin egen komposition.
Hendes værker har ofte en kunsthistorisk reference – det kan være i form af et stilleben på et fad eller genkendelige motiver og / eller portrætter, som vi kender fra de oprindelige værker. Der findes både motiver fra renæssancen og barokken, men det er også muligt at opdage nogle mere moderne elementer i hendes decoupager. Man kan roligt glæde sig til at se Marianne Engells decoupager – for det er som at gå på opdagelse i eventyrernes drømmevarden.

Årsagen til at de to kunstnere har valgt at kalde deres udstilling KONTRAPUNKT er, at de begge bliver inspireret ved at studere mennesker. Men hvor Grabowski henter sin inspiration ved at studere de levende mennesker, der spadserer rundt imellem os – så finder Marianne Engell inspiration ved at studere de mere stationære afbildede mennesker i kataloger og kunstbøger etc.
De to kunstnere bearbejder således, på hver deres måde og fra helt forskellige kontrapunktiske udgangspunkter, de motiver de hver især skaber inde i deres hoveder. Men for begges vedkommende er det mennesker der er omdrejningspunktet for deres værker.
Desuden har de to kunstnere en fællesinteresse for den moderne haute couture (et begreb der dækker over den højere skrædderkunst og fremstillingen af en unik kollektion og tøj) og for historisk mode. Mest kvindernes mode, og måske er det derfor det hovedsageligt er kvinderne, som er afbildet på deres værker...