dato - 6. februar til 28. februar
Fernisering - 6. februar 15:00 til 17:00
Marianne Markvad (f. 1967) der er medlem af BKF, bor og arbejder i Aarhus. Hendes CV omfatter adskillige censurerede udstillinger, legater og priser. Hun er tilknyttet flere gallerier, herunder Galleri Udengaard i Aarhus. Marianne Markvad har haft flere bestyrelsesposter og censorater, bl.a. som formand for bestyrelsen af Kunstnernes Påskeudstilling som holder til i Kunsthal Aarhus (tidligere Århus Kunstbygning) og censor ved Kunstnernes Sommerudstilling.
Annette Gerlif (f. 1971 i Aalborg) er bosat i Viborg og uddannet på Århus Kunstakademi. Hun er medlem af BKF, ProKK, Det Kunstneriske Råd, Aalborg Kunstpavillon, Kunstnergruppen 5 stk. og Kunstforum Viborg. Annette Gerlif har flere censurerede udstillinger på CV’et fra bl.a. Århus Kunstbygning og Janusbygningen.
I februar får Kunsthal vARTe besøg af Marianne Markvad og Annette Gerlif. De arbejder begge med forskydninger og perspektiv i deres kunst, men stiller samtidig skarpt på begreberne tid og rum, samt på de liv vi lever og den verden vi lever i.
Marianne Markvad laver tredimensionelle collager ud fra nøje udvalgte fotos af byens rum. Ved at sammensætte forskellige øjebliksbilleder af vores dagligdag og samfund, formår hun at stille beskueren overfor nogle helt eksistentielle spørgsmål.
Hun beskriver sin kunstpraksis som fl.g.: ”Jeg undersøger det urbane rum, som kulisse for menneskelig aktivitet, der vidner om måder at opfatte og leve livet på. I dette spejler jeg min egen virkelighed, og blander forskellige af disse spejlbilleder så nye betydninger opstår. Betydninger, der på én gang refererer og stiller spørgsmål til de liv vi fører, og de rum vi lever i.
Jeg arbejder i ”lag-på-lag”. Både i forhold til billeders betydninger, men også rent fysisk i arbejdet med tredimensional collage, maleri, videoprojektion og installation i rum.
Som en del af min arbejdsproces besøger jeg storbyer og boligområder i Danmark og i udlandet. Ved hjælp af fotografiet fastholder jeg ”øjeblikke” på steder og i situationer, der fascinerer mig. Disse fotografier udgør grundmaterialet i mine værker.
Tidligere beskæftigede jeg mig udelukkende med maleri i traditionel forstand, men er for år tilbage blevet fascineret af collagens muligheder og de æstetiske og konceptuelle betydninger, der kan opstå i krydsklippet af forskellige fotos og i sammenstillingen af forskellige materialer.
Som en nytænkning af det traditionelle relief, undersøger jeg det tredimensionale rum, i mine arbejder, hvor jeg ud over dybde også er interesseret i rytme, flade, skalering og materialitet.
På det seneste har kombinationen af videoprojektioner og collage åbnet op for helt nye arbejdsprocesser og udtryksmuligheder.”
Annette Gerlif viser malerier i akryl og spray på lærred. Hendes værker skildrer en fiktiv verden dog med genkendelige elementer fra den verden vi kender. Vi bevæger os blandt klare farver, svævende huse og geometriske figurer, alt i mens vi drages længere og længere ind i det uendelige univers.
Om sin kunst siger hun: ”Mine værker er ofte en sammenblanding af rumskabende linjer, geometriske former, stærke farver samt organiske elementer. Det organiske afbildedes gerne i transparente afskygninger, der giver billedet en sårbarbed og en drømmeagtig karakter. Jeg arbejder med perspektiv, bevægelse og dynamik som en påmindelse om, at mennesket og verden er i konstant bevægelse. Jeg forsøger, at forstærke perspektivet ved hjælp af farvevalget. Brugen af perspektivet kan være et symbol på livets gang. Vi ”bevæger” os fremad. Jeg vil gerne give beskueren en oplevelse af, at tid og sted er ophævet, og hvor blikket kan vandre mod uendeligheden.”
Annette Gerlif inddrager også gerne omgivelserne i sine værker: ”Jeg kan godt lide at udfordre den konventionelle billedophængning ved at lade kunsten brede sig udover kanten og inddrage hele rummet – vægge, gulv, loft og rummet der imellem, og derved give beskueren en anden rumopfattelse.”
Så kom og oplev de to dygtige kunstnere arbejde med forskydninger på hver deres måde – og få sat tingene lidt i perspektiv.