'Det NØGNE menneske' af kunstnergruppen det NØGNE menneske bestående af: Line Taarnberg, Esben Fogh, Lotte Kjøller & Olav Johannisson. Gæsteudstillere: Helle Mie Hellesen, Dorte Bundesen & Helle Rask Crawford

dato - 8. april til 29. april

Fernisering - 8. april 15:00 til 17:00

Finissage - 27. april 15:00

Det NØGNE menneske

Deltagerne på udstillingen er:
Line Taarnberg (foto, video og maleri), www.kunstdk.dk/kunstner/line_taarnberg
Esben Fogh (foto), www.esben-fog.dk
Lotte Kjøller (maleri, skulptur og artistbooks), www.lk-kunst.dk
Olav Johhannison (maleri og skulptur), www.olavjohannisson.dk
Gæsteudstillere: Helle Mie Hellesen, Dorte Bundesen & Helle Rask Crawford

Fælles for kunstnerne er at de arbejder med det NØGNE menneske i deres kunst. De er fremsynede og nyskabende og leger gerne med folks blufærdighed gemmen happenings og workshops. Flere af dem har gennem hele livet trodset alverdens bornerthed og brugt "mennesket og dets nøgenhed" som udgangspunkt i deres kunst. De ved godt at deres tema skaber debat. En debat de ønsker at bidrage til.

I april måned er der mulighed for at opleve en temaudstilling af kunstnergruppen det NØGNE menneske. Udstillingen, der både rummer foto, video, maleri, illustrationer og skulptur, viser syv kunstneres meget forskellige syn på menneskekroppen ud fra forskellige tolkninger og overbevisninger. Det er kunstner og gruppens leder Lotte Kjøller der skal bo og arbejde i kunsthallen under udstillingen.

Kroppen har gennem hele menneskets historie været omdrejningspunktet for vores forståelse af os selv og vores plads i verden – tænk blot på Venus af Willendorf, de mange kristusfigurer, Leonardo da Vincis studier af kroppen og vor tids plastikkirurgi. Kroppen afspejler tiden på godt og ondt – således har kroppen været beundret, skabt begær, skamfølelse, harme og rædsel. Den har i nogle tilfælde været hellig og i andre sammenhænge blot et objekt. Vores forestillinger om, hvad der er smukt og grimt, tager ofte udgangspunkt i kroppen. Ikke mindst i dag med Snapchat, Facebook og selfies har kroppen en central plads i vores bevidsthed. Og den er svær at blive klog på – denne fantastiske krop, som afspejler så mange modsatrettede følelser.

Hvordan har kroppen det så egentlig i dag? Det kommer temaudstillingen Det NØGNE menneske med flere bud på gennem en bred vifte af fotografier, video, malerier, tegninger og skulpturer, der sætter oplevelsen af den nøgne krop i centrum for fortolkning og udtrykker kroppens mangfoldighed ved hjælp af hver kunstners unikke kunstneriske udtryk og perspektiv.
Ligesom Caravaggio, Leonardo Da Vinci, Picasso og mange andre kunstnere, er kunstnergruppen professionelle kunstnere, der bruger det nøgne menneske som model og inspiration i deres kunst. De interesserer sig for mennesket og dets krop og sind, men på vidt forskellige måder – akkurat som fortidens mestre.

Olav Johhannison har gang i en alsidig virksomhed. Der udføres skulpturer i sten, ler, bronze og senest også i træ. Der males på div. materialer, og det bliver til nips eller tonstunge sager, som kommer på udstilling eller til en udsmykningsopgave. På udstillingen vises arbejder i ler, bronze, træ samt malerier. Udtrykket er naturalistiske om end med en ekspressiv og rå fremtræden.

Esben Fog arbejder primært med ”gammeldags” filmkameraer og kun med større negativformater. Han fremkalder og kopierer selv i eget mørkekammer.
Han arbejder mest med iscenesat fotografi, dvs. billeder som er udtænkt på forhånd og iscenesat af fotografen - ofte med brug af trickteknikker.
Det enkelte billede kan være længe undervejs, når der eksempelvis skal males baggrunde, laves kulisser osv. På udstillingen vil man, som noget nyt, kunne se enkelte digitale fotos i farve.

Lotte Kjøllers malerier tager næsten altid udgangspunkt i menneskelige relationer. Helt konkret ses ofte et eller to mennesker i en situation. En del situationer foregår i naturen, en del i et lukket interiør. Musik, leg og drømmesekvenser er skildret i flere af hendes billeder. Lotte Kjøller har udført en række billeder, der omhandler menneskelig forvandling. Her forstået som både forvandling og forandring, dvs. menneskets evne til at forandre sig gennem livet. Dette skildres gennem motivet såvel som farven. Farveholdningen er sprudlende og ekspressiv. Af og til anvendes guld og sølv som en glitrende understregning af bevægelse i direkte eller overført betydning.

For Line Taarnberg er det nøgne menneske billedet på uskyld, renhed, krop, sensualitet, seksualitet og forførelse. På billedet bliver synssansen forført – på film forføres vi via syns- og høresansen. Hun synes, det er spændende at arbejde kunstnerisk med vores sanseoplevelser. Kan man smage Adams æble til Eva, eller omvendt, bare ved at se på et billede, der illustrerer det?

Dorte Bundesen arbejder i mange forskellige materialer og med mange forskellige teknikker –dels for at finde frem til lige det materiale, der bedst kan udtrykke den historie hun ønsker at fortælle – og dels fordi hun er en nysgerrig sjæl, der gerne vil undersøge nye udtryksmåder. I den serie, hun her præsenterer, har hun arbejdet med to fysiske lag i samme billede – et lag til en baggrund, og et til motivet "det nøgne menneske". Kunstneren er især interesseret i den skyggevirkning der fremkommer, når der kastes lys på billedet.

Helle Mie arbejder med croquis - studier af mennesket, fra indtryk til udtryk.
Hun sammeligner sin arbejdsmetode med at være opdagelsesrejsende - oplevelsen er ny hver gang. Kunstneren stiller desuden spørgsmålstegn ved hvornår et menneske er nøgent?

Helle Crawford refererer ofte til klassiske myter i sine skulpturer, men det vil være forkert at kalde hende for en klassisk billedhugger. Man kunne derimod kalde hende for en anti-klassisk kunstner. Hendes skulpturer er ekspressive, dynamiske, sensuelle og humoristiske. De er fulde af fart, fantasi og fabulerende fortællinger.
Sammen med det ekspressive udtryk med tydelige spor af fingrenes arbejde, den ofte voldsomme dynamik i kompositionen, sensualiteten og det fabulerende indhold i skulpturerne generelt, er det arbejder som disse, der viser Helle Crawford som den på én gang traditionsbevidste og helt igennem originale kunstner, hun er.