dato - 14. september 19:30 til 20:00
Kristoffer Raasted (f. 1988) bor og arbejder i København. Han studerer på Det Kongelige Danske Kunstakademis mediekunstskole hos professor Angela Melitopoulos, hvorfra han forventer at tage sin afgang i 2018.
I 2016 var han i praktik på lydkunstprojektrummet Issue Project Room i New York i tre måneder. Her kuraterede han en lydkunstaften på det eksperimenterende spillested Trans Pecos.
I foråret 2017 udvekslede han til Ècole Nationale Superièure des Beaux-Arts i Paris og var her tilknyttet professor Anne Rochettes atelier for skulptur, performance og lyd. Samtidig tog han kurser i lydredigering og var i maj måned på en tur til Japan for at performe i Tokyo, Kyoto og Osaka.
Kristoffer Raasted har udstillet flere steder i København, bl.a. hos Galleri Asbæk, Glyptoteket, NLH-Space samt på Charlottenborgs forårsudstilling. Han har desuden udstillet i New York, Paris, Lissabon, Hamborg, München og Tokyo.
Lydkunstner og akademistuderende Kristoffer Raasted afholder tre korte performancekoncerter på hjemmebyggede slagtøjsinstrumenter i løbet af september.
I sin praksis som kunstner arbejder Kristoffer Raasted primært med lyd som materiale. Med en baggrund som korsanger i Københavns Drengekor og en MGK-uddannelse på rytmisk perkussion med congas som hovedinstrument spænder den musikalske interesse bredt, og involverer både akustiske og digitale lydkilder i arbejdet med lyd.
Interessen strækker sig også ind i filmlyd og filmmusik, samt lydoptagelse, mixing & masterering.
I 2016 var han i praktik på lydkunstprojektrummet Issue Project Room i New York i tre måneder. Her kuraterede han en lydkunstaften på det eksperimenterende spillested Trans Pecos.
I foråret 2017 udvekslede han til Ècole Nationale Superièure des Beaux-Arts i Paris og var her tilknyttet professor Anne Rochettes atelier for skulptur, performance og lyd. Samtidig tog han kurser i lydredigering og var i maj måned på en tur til Japan for at performe i Tokyo, Kyoto og Osaka.
Kristoffer Raasted vægter et intuitivt og spontant udtryk med en underliggende konceptuel stramhed, der holder sammen på og giver retning til de kunstneriske processer han gennemløber i sin praksis. Det stedsspecifikke ved performativ tilstedeværelse knytter hans performances sammen med det sted de udspiller sig. Kunsten er enten altid eller aldrig politisk, men bevæger sig i et ikke-kategoriseret felt. Det er det eksperimentelle, nytænkende og tidssvarende der interesserer Kristoffer Raasted.
Teknologien ses som en medspiller mere end et værktøj.
Dokumentationen af performance er en væsentlig overvejelse, ofte med involverede samarbejdspartnere der hhv. filmer, optager lyden eller fotograferer. Dokumentationen er en oversættelse hvor noget går tabt og noget nyt opstår. Også i forhold til repræsentationen af lyd, med forskellige medier såsom lydfiler, vinyler, kassettebånd med videre, er tanken også at der i arbejdet med disse medier eller materialer går noget tabt, men at der samtidig opstår noget nyt. De fysiske objekter omkring lyd; højtalere, materialer (lydkilder), vinyler, cd’er m.m. forstås som skulpturelle objekter. Det artefakte ved hvert enkelt medie benyttes som et element af uforudsigelighed, f.eks. i arbejdet med kassettebånd.
Datoer:
Torsdag d. 14. september kl. 19.30-20.00
Torsdag d. 21. september kl. 19.30-20.00
Onsdag d. 27. september kl. 15.30-16.00