KUNSTRUNDEN SYDVESTJYLLAND 2019

dato - 19. april til 21. april

Mona Dam

Mona Dam (f. 1951), der er fra Højbjerg ved Aarhus, er uddannet på Det Jyske Kunstakademi. Hun har deltaget på de censurerede udstillinger Kunstnernes Påskeudstilling, Kunstnernes Sommerudstilling i Janus Bygningen og Kunstnernes Efterårsudstilling. Derudover har hun udstillet på en lang række gallerier og museer, herunder bl.a. Holstebro Kunstmuseum, Horsens Kunstforening, Frederikshavn Kunstmuseum og Aarhus Kunsthal.
Derudover har hun udført flere udsmykningsopgaver sygehuse og hospitaler, samt modtaget adskillige legater og legatophold gennem tiden.
Mona Dam er repræsenteret i Weilbachs Kunstnerleksikon og medlem af Billedkunstnerforbundet (BKF), Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) og Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere (ProKK).
Hun har haft atelier i den indre by i Aarhus siden 1985.

CV

Lene Helmer Nielsen

Lene Helmer Nielsen (f. 1944), der havde et ophold i Kunsthal vARTe tilbage i maj 2017, er tekstilkunstner og væver fra København. Hun blev i sin tid uddannet på Vibeke Klints vævestue, hvor hun efterfølgende arbejdede som ”svend” indtil. Efter et studieophold på en billedvævsskole i Oslo, var hun med til at udføre en stor gobelin på vævestuen tegnet af grafikeren Palle Nielsen til Fredericia Rådhus. Hun har adskillige udstillinger fra ind- og udland på CV'et, heraf flere censurerede som bl.a. Charlottenborgs Forårsudstilling og Kunstnernes Efterårsudstilling. Hun har forestået flere udsmykningsopgaver, modtaget diverse legater og solgt værker til bl.a. Statens Kunstfond og Ny Carlsbergfondet. Det er også blevet til en del studierejser i Europa, samt i Indien og Japan gennem tiden.
Lene Helmer Nielsen arbejdede som lærer på Det Jyske Kunstakademi fra 1980-82, hun er medlem af Billedkunstnerforbundet (BKF) og har haft sit eget værksted siden 1969.

CV

Kunsthal vARTe er igen i år en del af KUNSTRUNDEN SYDVESTJYLLAND.
Åbningstider: fredag - søndag kl. 11-17.
Læs mere om Kunstrunden her

I Kunsthal vARTe vil man under Kunstrunden kunne opleve udstillingen 'ORNAMENTAL REFERENCE' af Lene Helmer Nielsen & Mona Dam, der ønsker at skabe en udstilling, der sætter fokus på geometri, ornamenter og mønstre. Gennem geometri opdager de to kunstnere den naturlige proportion, balance og harmoni, der findes overalt i den klare virkelighed og i hverdagslivet.

Geometri har man kendt siden oldtiden, de geometriske mønstre er indlejret i hele vores materielle verden. Vi kender det bl.a. fra den græske oldtid, der kaldes den geometriske periode. Men også i islamisk kunst, er geometriske mønstre en både spirituel og dekorativ tradition.

Lene Helmer Nielsen er væver, men da en væv er et stort og uhandigt værktøj, er hun gået mere over til at bruge nål og tråd, når hun rejser eller prøver at formidle indtryk fra oplevelser hun har fået. Inden for de sidste år er hun blevet mere optaget af at brodere - broderi på papir, broderi på tyl på papir og broderi på flere lag tyl på papir. Broderierne udføres med farvet hørtråd på hvidt papir eller farvet tyl. ”Jeg er interesseret i at undersøge, hvordan den farvede tråd broderet på tyl i ét lag eller flere lag og evt. med akvarel på papir, vil agerer. Farverne ændres og dermed også opfattelsen af billedet - det bliver en slags optisk illusion, siger hun. Den transparente tyl, navnlig som ét lag på hvidt papir, giver mulighed for den farvede tråd at ses, som den farve den har. Broderes den samme farve tråd på flere lag tyl “opsuges” den af den mere mættede baggrund, som flere lag tyl giver, og ændres derfor i udtrykket, til trods for at den stadig ses på den forholdsvis transparente baggrund. Motiverne er oftest mønstre og ornamenter.

Mona Dam arbejder med oliemaleri, collage samt foto, og gerne i store formater, hvor geometrien rigtig kan udfolde sig. Efter et arbejdsophold i Andalusien og mødet med den arabiske verden, har hendes billeder fået en drejning hen imod geometriske og islamiske mønstre.
Billederne bliver bygget op på en baggrund med koloristiske farver, hvorpå konstruktionen lægges. Den spændende og undersøgende del af arbejdet ligger i opbygningen af mønstret, som bevæger sig i forhold til baggrundsfarverne. Nogle gange som tredimensionelle udtryk. Det samme motiv afløses af et nyt i nysgerrigheden på hvad der sker, når baggrunden ændrer sig.
Kunstneren har været på en del arbejdsophold i Sydeuropa, hvor hun har udforsket de fragmenter, der ligger i de antikke udgravninger. ”Der har jeg været interesseret i ornamenter – arabesker, friser præget af de tusind år gamle sten. Disse indtryk og ornamenternes orden og gentagelse har ført mig til den islamiske verden, hvor også gentagelse, harmoni og balance findes”, siger hun.

De to kunstnere har fundet sammen, da deres værker supplerer hinanden i en fælles forståelse af mønstre og ornamenters opbygning. Udstillingen er således sammensat af kunstnernes forskellige udtryksformer, og viser både tekstilkunst og maleri.

Læs mere om udstillingen her